Æble-kanel scones til en kop te på en blæsende efterårsdag.

I går var det en rigtig typisk blæsende efterårdag i Sønderjylland, og på  sådan en dag får jeg lyst til at putte mig under et tæppe med en stor kop te. Med kanelduftende æble-scones lige fra ovnen, så bliver det en rigtig hyggestund. Det er super nemt og desuden meget hurtigt at bage scones. Så hvis du bare har brug for en hyggestund med kage og te lige nu og her, så lover jeg, at du kan få lune scones på ca 35 min!

For en lille  måneds tid siden var jeg i skoven og plukkede 3,7 kg brombær, som jeg lavede brombærsyltetøj med vanille af. Den passede skønt sammen med en klat smør ovenpå de lune scones. Du kan finde min opskrift på Brombær-hindbærmarmelade her. Den vil garanteret også passe fint ovenpå de her scones. Scones skal helst spises samme dag, de er bagt. De bliver hurtigt kedelige desværre.

Æble-kanel scones 16 stk:

  • 500 gram mel
  • 1 tsk salt
  • 1½ spsk bagepulver
  • 1 tsk kanel
  • 1½ spsk sukker
  • 125 gram smør
  • 3½ dl kærnemælk
  • 1 æble i små terninger
  • Perlesukker og et drys kanel til pynt

Bland mel, salt, bagepulver, sukker og kanel i en røremaskine (hvis du har en – ellers brug bare fingrene). Tilsæt smør og smuldr det ud i melblandingen. Hæld kærnemælken i og bagefter æbleterningerne. Rør det kun lige sammen. Læg dejen på et meldrysset bord og rul en pølse ud af den. Skær 16 stykker scones ud. Pensl dem med vand og drys med perlesukker og et drys kanel. Bages på 190 grader varmluft i 15-20 min. 

 

 

One thought on “Æble-kanel scones til en kop te på en blæsende efterårsdag.

Skriv et svar

