Pære-pecankage med karamel

Så blev det endelig efterårsferie! Og den startede på den allerbedste måde med en god teateroplevelse i går, hvor vi var i Fredericia Teater og se “Den lille havefrue” sammen med min far. Det var en super flot forestilling med dygtige sangere, flot scenografi og flotte kostumer. Bagefter hyggede vi os sammen med morfar inden turen i formiddags gik hjemad til sønderjylland igen.  Nu skal vi bare hygge os herhjemme indtil torsdag, hvor turen går nordpå igen på familiebesøg. Inden da har jeg planer om at bage en masse. Altid når jeg besøger min søster i London, så køber jeg en farlig masse madmagasiner, bagebøger og kogebøger. Jeg vidste med det samme, da jeg så opskriften på denne kage i et “GoodFood” magasin, at denne kage matte jeg bare prøve at bage. Pære, pecannødder, dadler, kanel og karamel er smagsgiverne i denne kage – Det kan ikke gå galt. Det gjorde det heller ikke! Det er en rigtig tung og blød kage med masser af smag – En rigtig hygge efterårskage til en stor kop kaffe. Og så var den til og med ret så nem at lave. Jeg kan godt lide, at der er brugt dadler til at give ekstra sødme og smag til kagen istedet for ekstra sukker. Og den der klistrede karamel med pecannødder på toppen afslutter kagen på himmelsk vis. Jeg er faktisk lidt overrasket over mig selv, fordi jeg ville aldrig have valgt denne kage på en kagebuffet. Er normalt ikke til krydderkage med en masse kanel. Så denne kage var på mange måder en helt ny (smags-) oplevelse for mig. Mine pærer var ikke alt for modne og bløde, men stadig sprøde. Måske ville den have været for vammel med meget modne pærer? Og måske var det en af grundene til at den faldt i min smag. Min mand foreslog, at pærerne måske kunne have været i større stykker, for at man så fik en større oplevelse af pæresmagen. Det vil jeg prøve næste gang.

Pære-pecankage med karamel (ca 12stk):

  • 150 g friske dadler uden sten
  • 225 g stuetempereret smør
  • 150 g finthakkede pecannødder
  • 2 medium pærer – kun lige modne
  • 150 g brun farin
  • 50 g rørsukker
  • 4 æg str M
  • 4 spsk mælk
  • 300 g hvedemel
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk kanel
  • Karameltopping:
  • 50 g brun farin
  • 50 g rørsukker
  • 2 spsk smør
  • 1 dl piskefløde
  • 50 g pecannødder

Læg dadlerne i blød i kogende vand i mindst 15 min. Lad dem dryppe af i en si. Derefter hakker du dem til mos i en foodprocessor eller bare med en kniv. Smør din form med smeltet smør. Brug gerne en rand-kageform, så du får en flot kage. Men en alm sprinform kan også bruges. Hak pecannødderne fint. Skær pærerne i små terninger – eller prøv lidt større stykker. Pisk det bløde smør sammen med den brune farin og rørsukkeret til det er cremet og glat. Tilsæt nu dadel-pastaen og rør det sammen. Pisk æggene i en efter en. pisk godt indimellem. Bland de tørre ingredienser mel, bagepulver bikarbonat og kanel sammen i en skål. Hæld det i skiftevis med mælken. Hæld de finthakkede pecannødder i sammen med pærestykkerne. Bland det sammen, men rør ikke al luften ud af dejen. Bages på 150 grader varmluft/170 grader alm ovn  i 40-50 min.  Når kagen er færdigbagt tager du den ud af ovnen, og lader den stå i formen i 10 min. Bank den nu ned i bordet, og så vil den slippe formen så let som igenting. Lad den køle af på en rist, eller hvis du vil spise den lun, på en tallerken. Nu laver du karamellen. Læg smør, sukker, brun farin og piskefløde på en pande. Varm det langsomt op under omrøring. Lad det koge sammen til en brun karamelsovs. Hæld pecannødderne i tilsidst, og brug en ske til at hælde karamellen henover kagen.

Skriv et svar

