Gode”ta’ med kager” til skolen eller arbejdet når du har fødselsdag.

Hold da helt op! I denne uge har jeg bagt en masse kager! Min ældste datter havde fødselsdag i onsdags – 13 år – og nu officielt teenager. Hun er en meget travl dame i hverdagene, så vi fejrede hende på forhånd i efterårsferien sammen med familien. Men nybagte boller til morgenmad skulle hun da have, og hun skulle også have en kage med til klassen og en kage til veninderne i Sønderjysk pigekor. Så jeg havde travlt tirsdag aften. Og jeg blev noget bleg, da min datter kom i tanke om, at hun forresten skulle til præst onsdag morgen på hendes fødselsdag. Det betød nemlig, at hun allerede skulle cykle hjemmefra kl 715! Gisp! Så jeg skulle tidligt op for at bage boller onsdag morgen. Men traditioner som flag, guldkop og nybagte boller på sin fødselsdag er vigtige traditioner, ikke sandt? Og hvad var det så jeg bagte?

I sidste uge var der et bagetillæg med Femina med en masse lækre opskrifter. Jeg fik lyst til at bage de her Boller med hasselnødder og tranebær. Jeg havde ikke noget speltmel hjemme, så istedet brugte jeg grahamsmel. Det var udemærket! Det var en rigtig god ide at putte hasselnødder i bollerne. De var lækre til ost, men også brombærmarmelade var godt. Dagen efter havde jeg dem med i madpakke som en bide-bolle, og det var super godt! Til klassen bagte jeg Chokoladekage med chokolade/kaffeglasur og kokosdrys på toppen – I Sverige hedder den Kärleksmums. Klik her for at se opskriften! Og til Sønderjysk pigekor bagte en dobbeltportion af Crumblebars. Istedet for tyttebær, som den originale opskrift foreskriver, brugte jeg hindbærmarmelade. Jeg skar ikke kagen ud i bars, men gav bare min datter hele bradepanden fra ovnen med. Så kunne de selv skære ud, så alle kunne få et stykke. Klik her for at se opskriften!

Dagen efter på hendes fødselsdag ærgrede jeg mig over, at der ingen kage var til os selv til eftermiddagskaffen.  Så jeg bestemte mig for at bage en kage til, inden min datter kom hjem fra skole. Det blev en Kardemommekage med blåbær og valnødder. Og den opskrift kan du finde her! Desværre kunne min datter ikke spise mere kage, da hun kom hjem fra skole. Hun havde spist alt for meget af chokoladekagen selv!  Men resten af familien var glade for at få kage.

Her er et billede fra Instagram af kagerne, som jeg bagte tirsdag aften.

2 thoughts on “Gode”ta’ med kager” til skolen eller arbejdet når du har fødselsdag.

Skriv et svar

