Koldthævede mysliboller med surdej, tranebær og kardemomme.

Nybagte boller til morgenmad er et sikkert hit her i huset! Og jeg er selv ret glad for muesliboller. Men det er ikke ligegyldigt hvilken slags mysli man bruger. Det må i hvert fald ikke være den slags, der er ristet. Selv har jeg en favorit, som jeg køber i Irma, når jeg er på Sjælland. Den er med rosiner, figen, solsikke- og græskarkerner og er et hit til at bruge i boller. Jeg vil tro, at de der mysli fra Urtekram også vil være gode, men jeg har ikke prøvet dem. Hvilken mysli plejer du at bruge til dine mysliboller?
I denne opskrift har jeg for første gang brugt surdej i mine mysliboller. Det smagte rigtig godt. Jeg elsker jo kardemomme, men hvis du ikke er så begejstret for det, så udelader du bare kardemommen.

Koldthævede mysliboller med surdej, tranebær og kardemomme

3 dl mysli
5 dl kogende vand
60 g tørrede tranebær
1 dl syrnet mælkeprodukt (f.eks. Yoghurt eller A38)
1/2 dl surdej
10 g gær
1 spsk flydende honning
1 1/2 spsk olie
2 tsk salt
Ca 500 g hvedemel

Jeg bruger min køkkenmaskine til disse boller. Start med at hælde det kogende vand over myslien og tranbærrene. Lad det trække i ca 1/2 time eller til det er lunkent (37 grader). Rør surdej, gær og syrnet mælkeprodukt i sammen med honning, salt og olie. Tilsidst rører du melet i lidt af gangen. Det skal være en ret våd dej. Ælt dejen godt i ca 5 min. Drys mel over og sæt plasticfilm over skålen og sæt den i køleskabet i min 3 timer, men helst natten over. Næste dag tager du dejen ud af køleskabet. Tag en ske og dyp den i vand og form 12 stk boller. Læg dem på bagepapir og lad dem hæve tildækket i 1 time. Bag dem på 225 grader varmluftovn i ca 25 min

Jeg reklamerer ikke for nogen firmaer på min blog. Det er ene og alene min egen pengepung der køber ind. Derfor kan du stole på, at mine anbefalinger kun er udtryk for min egen smag og holdninger.

2 thoughts on “Koldthævede mysliboller med surdej, tranebær og kardemomme.

Skriv et svar

