Mandelhorn med marcipanremonce til kaffen på en kold januardag.

Sidste weekend hyggede jeg mig i køkkenet med at bage mandelhorn med marcipanremonce til vores eftermiddagskaffe. Gør som jeg – Først bagte jeg hornene, tog dem ud af ovnen, stillede dem til afkøling og så gik jeg en tur i skoven imens jeg holdt min mand i hånden hele vejen. Da vi kom hjem med røde kinder og kolde næser, blev vi mødt af en vidunderlig sød duft af bagværk. Det kunne næsten ikke gå hurtig nok med at få jakkerne af og få sat kaffen over. Det var ren råhygge! Hornene var lækre sprøde udenpå og med blød marcipanremonce indeni.

Inspirationen til at bage mandelhorn fandt jeg på Dr. Oetker’s hjemmside. Jeg havde ikke alle ingredienser hjemme. F.eks manglede jeg kærnemælk og æbler. Der er mandelmel i dejen. Det kan købes overalt nu, men du kan også selv lave det i en foodprocessor eller minihakker.Min opskrift blev sådan her:

Mandelhorn med marcipan remonce 16 stk:

Gærdej:

  • 225 g hvedemel
  • 50 g mandelmel
  • 2 spsk. sukker
  • 1 knsp. salt
  • 150 g koldt smør i tern
  • ½ dl A38 blandet med ½ dl mælk
  • 20 g gær
  • 1 æggeblomme str. M/L

Marcipanremonce:

  • 100 g marcipan
  • 50 g blødt smør
  • 50 g rørsukker

Pynt:

  • 1 æggehvide str. M/L
  • evnt mandelstykker

Bland hvedemel, mandelmel, sukker og salt sammen og smuldr smørret i. Lun mælkeblandingen til ca 37 grader og rør gæren ud i sammen med æggeblommen. Hæld det sammen med melet og saml dejen hurtigt. Lad dejen hæve i 1½ time.

Bland alting sammen til remoncen og put det i en engangsprøjtepose. – Det er nemt at blande, hvis du river marcipanen på et groft rivejern ned i det bløde smør.

Del dejen i 2 portioner og rul dem begge ud til en cirkel med en diameter på ca 25 cm. del dejen i 8 ‘lagekagestykker’. Sprøjt det der svarer til 2 tsk. remonce ud på den brede side af hver trekant. Rul den sammen til et horn, og sørg for at klemme enderne godt sammen, så remoncen ikke flyder ud under bagningen. Pensl dem med æggehvide og drys sukker og evnt mandelstykker. Hornene behøver ikke at hæve igen.

Bages på 200 grader alm ovn i ca 12-15 min. Lad dem afkøle på en rist.

Skriv et svar

