En kys kage med smag af sol og sommer.

Må jeg byde på et kys? Det smager af sol og sommer. Sødt og syrligt på samme tid – den bedste kombinationen der findes. Men her er den blevet ekstra vellykket og raffineret med smag af solbær og vanille. Jeg har brugt frysetørrede solbær, som jeg har malet til fint støv i min mini-hakker og tilføjet en hel stang vanille til sidst. Dette solbær/vanille støv vendte jeg rundt i den færdig piskede marengsmasse, inden jeg stoppede det hele ned i sprøjteposen.

Jeg synes, det er så sjovt at lave marengs, og jeg kender ingen som ikke elsker marengs. Det er knasende sødt og lækkert til næsten alt, om det bare er til en kop kaffe eller til isdesserten. Hvis du også elsker marengs, så kan jeg anbefale at du køber “Marengspigernes bagebog”. Den er så inspirerende og den har mange sjove ideer til, hvad du kan krydre dine marengs med.

Marengs med smag af solbær og vanille:

  • 75 g æggehvider (ca 3 æg str M)
  • 150 sukker
  • 1½ spsk frysetørrede solbær
  • Korn af 1 hel stang vanille – vend det rundt i 1 tsk sukker

Start med at varme sukkeret op i ovnen 200 grader, til det er lysebrunt i kanten. Det tager ca 5 min. Bare op med sukkeret på noget bagepapir, spred det lidt ud og så ind i ovnen med det. Det gør ikke noget, hvis det karamelliserer lidt i kanteren. Det vil bare få dine marengs til at knase lidt ekstra. Når du tager sukkeret ud af ovnen, skal du skrue varmen ned til 100 grader. Start med at piske æggehviderne til der er små luftbobler i og stadig gennemsigtigt. Derefter hælder du langsomt det varme sukker i lidt af gangen imens din køkkenmaskine køre for næsthøjeste hastighed. Nu bliver det mere og mere hvidt og flødebolle-agtig marengs. Når alt sukker er hældt i, skruer du på på højeste hastighed og pisker marengsmassen i 5 -7 min. Det skal være sådan, at når du løfter piskeriset op skal massen hænge fast som en stor klump. Put de frysetørrede solbær i en mini-hakker og mal det til mel/støv og tilsidst putter du vanillestangen ned i og kører lidt ekstra. Vend solbær/vanillen rundt i marengsen så det fordeler sig i hele massen. Til sidst op med det hele i en sprøjtepose med en fin tyl på. Hvis du ikke har sådan en, så kan du bare bruge en alm frysepose, som du klipper hul i. Det bliver også fint. Bages på 100 grader varmluft i 1 time.

Skriv et svar

