Appelsin-citron-vanille marmelade er solgul glæde på glas.

Du bliver nødt til at prøve denne opskrift! Alene den smukke solgule farve kan få et smil frem på dine læber. Jeg elsker hjemmelavet marmelade, og har næsten altid et glas af min egen produktion stående i køleskabet. Lige nu er det sæson for citrus frugter, og så er det oplagt at koge citrusmarmelade. Egentlig har jeg aldrig været så begejstret for appelsinmarmelade. Måske fordi jeg aldrig har lavet min egen før nu? Men jeg kan slet ikke få armene ned i ren begejstring over denne solgule marmelade! Og med en masse vanille i så kan det slet ikke gå galt, vel?

Næsten hver gang jeg køber et glas marmelade i butikken, så synes jeg det er kvalmende sødt. Det er jo fordelen ved at sylte selv, at man selv bestemmer sukkermængden. Jeg starter altid ud med 2/3 del sukker af den anbefalede mængde sukker i opskriften, og smager mig frem. Du kan altid bare hælde mere sukker i. I denne opskrift var der behov for hele sukkermængden. Måske var appelsinerne meget sure og bitre? Jeg startede ud med ca 700 g og endte med at tilføje resten. Prøv dig frem.

Appelsin-citron-vanille marmelade: 

  • 8 små ØKO-appelsiner
  • 2 ØKO-citroner
  • 1 l kogende vand
  • 1 kg rørsukker
  • 2 vanillestænger
  • 1 tsk geleringspulver (rød melatin)

Skyl appelsiner og citroner, og skær dem i tynde skiver, og læg dem i en gryde. Hæld det kogende vand over, og lad dem trække under låg et par timer. Kog appelsin- og citronstykkerne i 30 min. under låg, og lad dem trække til næste dag.

Tilføj sukker, vanillekorn og selve vanillebælgen skåret i små stykker. Lad det simre uden låg i en time, og tag gryden fra varmen. Tilsæt geleringspulver blandet sammen med lidt sukker. Rør det rundt i marmeladen. Hæld marmeladen på glas, og opbevar dem koldt.

5 thoughts on “Appelsin-citron-vanille marmelade er solgul glæde på glas.

  1. Pingback: Rosinbrød – gør mit hjerte blødt og min mave glad. | Den glade kagekone

  2. Pingback: Æblekage med appelsinmarmelade og rosiner i whisky fra en ny kogebog i mit køkken. | Den glade kagekone

Skriv et svar

