Rosinbrød – gør mit hjerte blødt og min mave glad.

I ugevis har jeg gået og drømt om rosinbrød som i de gode gamle dage. Gad vide hvorfor man ikke kan købe rosinbrød hos bagerne mere? Det smager jo så skønt sammen med masser af smør og appelsin-citron-vanille marmelade og en stor kop Earl grey te dertil. Næste gang jeg laver Afternoon tea så vil jeg lave dette her brød i stedet for scones bare formet som boller. Det vil give min afternoon tea et mere dansk islæt, som kunne være sjovt.

Rosinbrød:

  • 125 g rosiner
  • 25 g gær
  • ½ dl skummetmælk
  • 1 ½ dl fløde
  • 2 æg
  • 75 g sukker
  • 75 g smeltet smør
  • 1 tsk reven citronskal
  • 1 tsk stødt kardemomme
  • ½ tsk salt
  • ca. 550 g hvedemel
  • 1 æg til pensling
  • smeltet smør og alm melis til pynt

Du får de bedste resultat, hvis alle ingredienser har stuetemperatur. Dæk rosinerne med kogende vand og lad dem trække 20 min.Lad dem dryppe af i en sigte. Lun mælk og fløde til ca 37 grader. Smuldr gæren i den lunede mælk og fløde. Tilsæt æg, sukker og smeltet smør.  Tilsæt de afdryppede rosiner, citronskal, kardemomme, salt og mel (hold lidt tilbage) og ælt dejen sammen. Den skal være let,blød og glat. Lad dejen hæve i ca 1 time til dobbelt størrelse.

Ælt dejen på et meldrysset bord. Del dejen i 3 portioner og form dem til lange pølser. Flet pølserne sammen til et brød og læg det i en smurt form. Lad brødet hæve tildækket i 1 time. Pensl med æg. Bages på 160 grader varmluft i ca 35 min. Tag brødet ud af formen og lad det køle af i 10 min på en rist. Pensl det med smeltet smør og drys med en masse alm melis (sukker). Du kan også hælde sukkeret ud på et stykke bagepapir og vende/rulle toppen af brødet rundt i sukkeret.

Boller: Til rosinboller tilberedes dejen som beskrevet, men del den i 12 stykker og form dem til boller. Lad bollerne efterhæve på pladen som beskrevet og bag dem i 15-20 min. ved 200 grader.

Skriv et svar

