Æblekage med appelsinmarmelade og rosiner i whisky fra en ny kogebog i mit køkken.

Det er slet ikke sæson for æblekage lige nu! Men jeg havde en pose med runkne æbler i køleskabet, og jeg går ikke ind for madspild! Så jeg tog udfordringen op med at finde en ny opskrift på æblekage i en af mine mange bagebøger eller på nettet.

Ikke så sjældent kommer der nye koge- eller bagebøger i mit køkken, og i den nyeste “Hverdagsmad med frugt og bær fra River Cottage” af Hugh Fearnley-Whittingstall fandt jeg en spændende opskrift på æblekage. Jeg er meget begejstret for Hugh’s bøger, fordi han er så passioneret omkring alt hvad han laver og helt klart en dygtig forretningsmand med sans for etik. Og hans smukke River Cottage med den smukke køkkenhave er jo så inspirerende. I hans kogebøger har der heldigvis også sneget sig både kager og desserter ind. Denne æblekage er meget mættende og tung, fordi den er bagt på grahamsmel. Men også meget mættende rent smagsmæssigt med den lidt bitre smag af appelsin-marmelade og whisky. Det er helt klart en “voksen-kage”. (Mine børn var ikke specielt begejstrede!) Så det er altså ikke en kage, man bare spiser løs af. Men det gør den jo ikke ringere på nogen måde. Hvis du har lyst kan du lave din egen appelsin marmelade. Klik her for at finde min opskrift på appelsin-marmelade!

Æblekage med appelsin-marmelade og rosiner 10-12 pers – alm. springform:

  • 3 spsk rosiner
  • 100 lyse rosiner (jeg brugte alm mørke rosiner)
  • 100 g mandelmel
  • 175 g grahamsmel
  • 2 tsk bagepulver
  • et nip salt
  • 3-4 æbler (ca 500 g)
  • 200 g stuetempereret smør
  • 200 g farin eller mørk muscovadosukker
  •  3 æg str L
  • 150 g appelsinmarmelade
  • 25 g rørsukker

Varm whiskyen op i en lille gryde og tilsæt rosinerne. Lad dem trække imens du laver kagedejen. Skræl og udkern æblerne og skær dem i tynde både. Bland de tørre ingredienser. Pisk smør og farin sammen til det er luftigt og hvidt. Det tager ca 6-8 min. Tilsæt æggene en af gangen og pisk godt indimellem.  Vend melblandingen i lidt af gangen. Rør appelsin-marmeladen lidt mere flydende og vend den i dejen sammen med rosinerne (og whiskyen!). Hæld dejen i en smurt springform og pres æblestykkerne ned i dejen. Drys overfladen med rørsukkeret. Bag kagen på 170 grader alm ovn i ca 1 time.  Hugh mener faktisk den skal bages 1 time og 15 min, men det var lidt for længe i min ovn. Prøv dig frem allerede efter 50 min! Stik et træspyd i kagen, og test om den er færdigbagt, inden du tager den ud af ovnen. Den er færdigbagt, når træspyddet kommer rent op af kagen. Lad kagen køle af i 15 min, inden du tager den ud af formen og stiller den til afkøling på en rist. Vi spiste den som den var, men jeg tror, at en klat kold flødeskum vil være et hit!

Hvis du gerne vil købe bogen “Hverdagsmad med frugt og bær fra River Cottage” af Hugh Fearnley-Whittingstall så kan du finde den hos Williamdam.dk

Ha’ en god Kristi-himmelfart ferie! Kh Ulrika

 

 

 

Skriv et svar

