Flûtes til efterårets supper og simremad.

Det er rigtig blevet efterår nu, og så er det jeg begynder at tænke på at lave supper eller simremad. Til den slags mad skal man have noget godt brød eller flûtes til at dyppe i suppen eller sovsen! Det kunne være disse flûtes, som jeg bager med et surmælksprodukt i. Dejen skal hæve i 2 timer, så du skal afsætte ca 3½ time i alt, før du kan hæve tre duftende flûtes ud af ovnen. Men det er hele ventetiden værd! Jeg har tit bagt disse flûtes til fest/buffet, og det er også et hit i madpakken som sandwich. Brødet kan godt fryses. Tø det op og varm det i ovnen inden du serverer det.

Flûtes 3 stk:

  • 25 g gær
  • 2 dl lunkent vand
  • 3 dl stuetempereret surmælksprodukt (A38, yoghurt eller lign.)
  • 1 spsk salt
  • 2 tsk sukker
  • ca 1 l mel

Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt surmælksproduktet salt og sukker og tilsidst hvedemelet. Jeg bruger min køkkenmaskine til at ælte, og lader den ælte dejen i ca 10 min. Stil dejen til hævning med et klæde over i 2 timer. Ælt dejen godt sammen og lav tre lange flûtes. Giv flûtet et vrid i hver ende. Lad dem hæve igen tildækket i 30 min Bages på 225 grader alm ovn i ca 20 min.

Skriv et svar

