Cookies med karamel, chokolade, valnødder og havsalt.

IMG_4111Den ultimative cookieopskrift har jeg eksperimenteret med længe, og denne her opskrift er indtil videre min favorit. De flyder ud og konsistensen bliver lige netop på den der eftertragtede måde sprød og sej på samme tid. Det lille ekstra drys med havsalt fremhæver karamellen og er en god modvægt til den fede smag. Valnødderne er uundværlige,synes jeg, fordi de giver en smule bitterhed (?) til cookien. Du kan også bruge pekannødder. I det hele taget kan du variere denne opskrift ud i det uendelige. Hvis du hellere vil have hvid chokolade eller triple chokolade, så gør du det det. Hasselnødder? Eller m&m? Du bestemmer, men denne variant kan anbefales! Opskriften er meget nem og et stort barn kan sagtens lave de her cookies selv.

Fudge chunks fra Dr. Oetker fandt jeg i SuperBrugsen for noget tid siden i en kasse med tilbudsvarer. Jeg ved ikke, om det er noget de fortsat har i deres sortiment, men det håber jeg, fordi de smager rigtig godt! I samme tilbudskasse fandt jeg en pose med chocolate chips også fra Dr. Oetker, men du kan også bruge almindelig mørk chokolade. Havsaltet er Maldon sea salt, som jeg altid bruger i mit køkken til at drysse på salaten eller på æggemaden.

Cookies med karamel, chokolade, valnødder og havsalt ca 24 stk: 

  • 150 g hvedemel
  • 3/4 tsk bagepulver
  • en knivspids fint salt
  • 2 tsk vanillesukker
  • 125 g smør
  • 100 g Fudge chunks (små bitte bløde karameller)
  • 100 g mørk chokolade
  • 50 g valnødder
  • 1 sammenpisket æg
  • 100 g brun farin
  • 75 g sukker

Bland mel, bagepulver, salt og vanillesukker sammen. Smelt smørret og lad det køle af. Pisk æg, brun farin og sukker sammen til det skummer godt. Tilsæt melblandingen og rør godt. Tilsæt smørret og rør det godt sammen inden du hælder karamellen, chokoladen og valnødderne ned i dejen og igen rører det godt rundt, så det fordeler sig fint i hele dejen. Fordel dejen på bagepladen med en spsk. Husk at sætte dem med god plads imellem, fordi de flyder ud til dobbelt størrelse! Inden du putter dem i ovnen, drysser du hver enkelt cookie med en smule havsalt på toppen. Bages på 180 grader alm ovn i 10-12 min. Lad dem køle af på bagepladen, når de kommer ud af ovnen. Så bliver de sprøde! Når de er helt kolde skal de lægges i en kagedåse for at holde sig sprøde.

 

Skriv et svar

