Cantucci med figen og mandler – en ny julefavorit!

Julen er nok den mest traditionsbundne højtid hvad angår både pynt, mad, kager og fester. Jeg synes heller ikke det er rigtig jul, hvis jeg ikke får bagt lussekatter/Luciabrød eller pebernødder, som ingen i familien undvære. Men det er sjovt at finde nye opskrifter og måske nye favoritter til julerepetoiret. Allersjovest er det at finde inspiration i udlandet. Og nej, jeg har ikke været i Italien, men i Tyskland for at finde inspirationen til de her Cantucci med figen og mandler. Jeg købte et bagemagasin i CITTI i forrige uge, der hedder “Sweet Dreams”. Et vildt lækkert blad med smukke billeder og inspirerende opskrifter. Jeg lavede ikke opskriften præcis som den står beskrevet i bladet – Typisk mig! Synes den lød lidt bøvlet. Jeg holder jo mest af opskrifter, hvor man bare hælder det hele i køkkenmaskinen, tænder for den og vupti- færdig. Men jeg skulle have ventet med at putte de hele mandler i skålen, indtil dejen var blandet godt sammen. Det blev lidt for hårdt for min KitchenAid – den hoppede rundt på bordet. Ups! I den tyske opskrift havde de heller ikke mere end 2 knivspids bagepulver i. Jeg tog 1 tsk bagepulver i mine. Sådan her gjorde jeg:

Cantucci med figen og mandler ca 50 stk:

  • 250 g speltmel
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk brunkage krydderi
  • lidt salt
  • 180 g rørsukker
  • 150 g tørrede figner
  • 50 g koldt smør
  • 2 æg
  • 150 g hele mandler

Bland de tørre ingredienser i en skål. Hak fignerne i små tern og smid ned i melblandingen, så fordeler de sig godt uden at hænge sammen. Kom smør i tern ned i og tænd for køkkenmaskinen og rør æggene i et af gangen. Rør dejen glat. Tilsidst hælder du mandlerne i og blander dem godt rundt. Tag dejen op på et meldrysset bord og lav tre ruller ca 3 cm tykke. Bages på 160 grader varmluftovn i 25-30 eller indtil de er gyldenbrune. Tag rullerne ud og lad dem køle lidt af, inden du skærer små cantucci kager ud på cirka 1 cm. Læg dem tilbage på bagepladen og bag dem i ca 15 min mere.

Så kom jeg i gang med julebagningen. Er der også en helt speciel julesmåkager du bare skal have til jul? Eller har du også fundet en ny favorit? Skriv gerne en hilsen og fortæl om din julefavorit-småkage!

 

 

Skriv et svar

