Kys til 3. søndag i advent.

Hvert eneste år til jul skal der mindst være en slags småkage, som er ny på vores kagefad. Der skal være mindst en ny udfordring på bagerepetoiret, og i  år blev det endelig til disse Advents-kys. Endelig – fordi jeg har kigget på opskriften lige siden 2009, hvor Alt for damerne havde et bagetillæg med denne opskrift på små fine Advents-kys. Og nu skulle det være.

Det var ikke en kæmpe udfordring for mig, men det var derimod tidskrævende at lave dem. Måske fordi jeg ikke havde den perfekte udstiksform, og istedet endte med at bruge en lille konfektform fra den store dåse med arvegods-forme i alskens udformninger. Men altså ikke den perfekte udstiksform til netop denne kage. Derfor blev det altså noget besværligt!  Så jeg kan varmt anbefale, at du starter med at finde/købe den rigtige udstiksform med en diameter på ca 4 cm eller deromkring. Selvfølgelig tog det mig også længere tid, fordi jeg lavede en dobbelt portion. Endte med ca 120 stk! Jeg lavede dem til vores Lucia Kom-sammen sidste weekend, og de er allesammen væk! Men jeg har stadig mandeldej i køleskabet, så måske laver jeg flere inden jul.

Advents-Kys ca 50 stk:

  • mandel-dej:
  • 50 g mandelmel
  • 250 g hvedemel
  • 150 g stuetempereret smør
  • 100 g flormelis
  • 1 æg
  • vanillemarengs:
  • korn af 1/2 vanillestang
  • 4 past.æggehvider
  • 150 g sukker

Bland alle ingredienser til mandeldejen sammen hurtigt helst i en køkkenmaskine. Stil den køligt i en halv time. Rul dejen tyndt ud og udstik kagerne med en udstiksform med en diameter på ca 4cm – gerne mindre!  Bag dem på 190 grader alm ovn 4-5 min. Bland vanillekornene med en smule af sukkeret, så vanillekornene skilles ad. Pisk æggehviderne og tilsæt resten af sukkeret lidt af gangen. Pisk til en sej marengs. Det tager ca 5-7 min. Bland vanillesukkeret i tilsidst. Kom marengsen i en sprøjteposen med stjernetyl, og sprøjt de fine små kys på de forbagte mandelsmåkager. Bag igen på 110 grader i 1 time eller til de er sprøde. Lad dem evnt stå og køle af i ovnen. Drys dem med flormelis inden serveringen.

 

Skriv et svar

