Koldthævet durumbrød.

Imens resten af familien stadig sov kl 7 i morges, stod jeg op ud af min varme seng for at forme et brød af den koldthævede dej fra køleskabet. Det var stadig kulravende mørkt udenfor da jeg tændte for ovnen, og jeg længtedes tilbage til min lune seng. Men jeg skyndte mig at hælde dejen ud på bordet, tog en masse mel på hænderne og så fik jeg hurtigt formet et brød uden at ælte dejen for meget. Derefter var det bare at smide det ind i ovnen på 200 grader varmluft, og så løb jeg tilbage ind i seng igen. 45 minutter senere ringede min alarm og hele køkkenet duftede af dejligt nybagt brød. Det var bare at smutte ind i morgenkåben, hive brødet ud af ovnen og sætte vand over til en stor kande the. Det er bare den rene søndagshygge efter min mening! At jeg så måtte vente yderligere 2 timer på at resten af familien vågnede, det er en helt anden historie…

Koldthævet durumbrød 1 stk:

  • 25 g gær
  • 4 dl koldt vand
  • 2 store tsk salt
  • 250 durummel (eller hvedemel tipo 00)
  • 250 fuldkornshvedemel

Opløs gæren i det kolde vand, tilsæt salt og mel. Ælt det godt i en køkkenmaskine. Dejen skal være klistret, men ikke flydende. Den skal klistre til dine fingre. Måske skal du have mere mel i måske mindre. Tag lidt af gangen -Prøv dig frem. Tildæk skålen med låg eller film og stil dejen til hævning i 8-12 timer i køleskabet – gerne over natten. Tag dejen ud og med mel på dine hænder samler du det hurtigt til et brød uden at ælte det for meget. Snit det gerne med en skarp kniv.Lad det efterhæve imens ovnen bliver varm. Bag det på  200 grader varmluft i 40-50 min.

Skriv et svar

