Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme.

Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme

Måske har du også en pose frosne blåbær i fryseren? Jeg lavede dem her i forleden, da jeg opdagede en pose frosne blåbær længst nede i kummefryseren!

Som altid når jeg bager tærte, bruger jeg den samme mørdejs opskrift. Find mørdejsopskriften her!
Jeg valgte at lave små portionstærter, men opskriften rækker til en almindelig størrelse tærteform. Jeg havde selv ikke portionsforme nok, og fik den geniale ide at bruge 2 ramekiner i stedet. Det fungerede fint. Så det er altså også en mulighed.

Bagt hasselnøddecreme:
50 g blødt smør
50 g hasselnøddekerner
50 g sukker
1 æg

Blend nødderne til helt fint nøddemel. Pisk smør, nøddemel, sukker og æg sammen til en creme. Smør cremen ud i jævnt lag på mørdejsbunden.

Blandes:
300 g blåbær (hvis du bager én stor tærte kan du få brug for flere bær – ca 500g)
1 spsk kartoffelmel

Og smid alle blåbærrene ovenpå hasselnøddecremen. Bag tærten på 220 grader i 5 minutter, skru så ned til 180 grader og bag yderligere 20-25 minutter

 

One thought on “Blåbærtærter med bagt hasselnøddecreme.

  1. Reblogged this on Den glade kagekone and commented:

    I dag laver jeg en rigtig søndagsmiddag til min familie. Vi skal have en skøn simmeret med oksekød, stout, gulerødder, skalotteløg og en god flaske stout. Det skal simre i ovnen i et par timer, og serveres med nye (udenlandske) kartofler. Til dessert vil jeg lave de her lækre blåbærtærter med hasselnøddecreme. Det er en opskrift som ikke har haft så mange wiews, og det er ærgerligt, fordi det er sådan en god opskrift. Og så er den til og med meget nem at lave! God søndag til jer alle – kh Ulrika

    Like

Skriv et svar

