Koldthævede æble-marcipansnegle 

Sidste søndag kom min søster til formiddagskaffe og samtidigt ville min ældste datter gerne invitere sine veninder til en forsinket fødselsdagsfejring. Istedet for at skulle tidligt op på en højhellig søndag, bestemte jeg mig for at lave en omgang koldthævede snegle lige til at hive ud af køleskabet og ind i ovnen en lille time før gæsternes ankomst. På den måde kunne jeg sove længe og samtidig servere nybagte varme snegle til mine gæster! Det var jo en ren win win! Og familien og gæsterne var begejstrede!

Du kender måske allerede min opskrift på koldthævede kanelsnegle? Det er samme dej, men æble-marcipansnegle er ikke så søde som kanelnegle er, og det kan jeg godt lide. Og så er de om muligt endnu nemmere at lave end alm kanelsnegle, hvis altså du har kogt æblemosen på forhånd! Hvis ikke så smid 3-4 æbler i en gryde med en 1/2 vanillestang. Lad det koge til æblerne er møre og kogt ud og tilsæt sukker efter smag (ca 2-3 spsk). Prøv dig frem. Og lad æblemosen køle helt af inden du bruger den. 

Snegle med æble-marcipan 16 stk:

  • 1½ dl kold skummetmælk
  • 15 g gær
  • 2 æg
  • 50 g smeltet smør
  • 1 tsk kardemomme
  • 1 tsk salt
  • 1 spsk sukker
  • 300-400 g hvedemel (tag lidt af gangen. Dejen skal kun lige slippe skålen og være meget let)
  • Æble-marcipan fyld:
  • 1 dl æblemos
  • 100 g marcipan

Rør gæren ud i den kolde mælk. Tilsæt æggene og det smeltede smør, kardemomme og salt. Tilsidst kommer melet i og kun lige så meget at det slipper skålen. Det skal være en let dej. Tag dejen ud på bordet og ælt den glat og fin. Rul en plade ud på ca 20×25 cm med din kagerulle og smør æblemosen ud på den. Riv marcipanen på et groft rivejern, imens du holder den over dejen. Sørg for at du får fordelt marcipanen jævnt over det hele. Rul pladen sammen fra den lange led og skær 16 stykker ud. Læg sneglene i en bradepande med bagepapir. Giv plads til at de kan hæve. Dæk bradepanden med plasticfilm og stil hele bradepanden i køleskabet i mindst 8 timer. Næste morgen tager du bradepanden ud og lader den stå på køkkenbordet, imens ovnen bliver varm- hvis du har travlt. Men den vil have godt at at hæve 1 time ekstra inden du putter den i ovnen på 200 grader varmluft.  Pensl sneglene med et sammenpisket æg og drys hakkede mandler udover sneglene. Bages i 12-15 min til de er gyldenbrune. 

Skriv et svar

