Chokoladekage a’la Irmelin – en opskrift til bageglade børn.

Til min fødselsdag i år fik jeg en flot bageform fra Nordicware, hvor man kan bage 6 stk små kager i de flotteste former. Min datter har siden da plaget og plaget om jeg ikke ville bage noget i den, men det er bare ikke blevet til noget. Så måtte hun jo selv tage fat! Irmelins yndlingskage er chokoladekage, så det var et nemt valg. Jeg synes, det blev nogle fantastiske fine kager. Jeg hjalp slet ikke, men gav gode råd undervejs. Og se på billedet – er hun ikke en dygtig, stolt og sød bager? 


Chokoladekage a’la Irmelin  (12 stk muffins eller en alm form):

  • 100 g chokolade 70% eller mindre
  • 125 g smør
  • 5 æg
  • 250 g sukker
  • 100 g hvedemel
  • 50 g kakao
  • 1 tsk bagepulver

Tænd ovnen på 175 grader. Pisk æg og sukker i ca 10 min til det er hvidt og skummende. Lav et vandbad: Sæt en skål over en gryde med vand – kog vandet op – tag gryden af varmen – læg smør  og chokolade i skålen og lad det smelte. Lad det køle lidt af. Bland mel, bagepulver og kakao sammen i en skål. Hæld langsomt chokoladeblandingen i æggeblandingen imen der piskes. Sigt melblandingen i og vend det forsigtigt rundt med en dejskraber, så massen stadig er luftig og fin. Smør din form eller muffinsform. Hæld dejen i din valgte bageform. Muffins/små forme bages i 12-15 min. Alm form eller springform bages i 35-45 min. Du kan stikke midt i kagen med en træpind, for at teste om den er bagt. Hvis den kommer ren ud er kagen færdig, hvis der hænger dejen ved skal den bages lidt længere tid. 

Skriv et svar

