Squashboller

Nogen gange er det bare skønt at bage nogle gode bløde boller! Denne opskrift blev jeg inspireret til efter et totalt mislykket forsøg på koldthævede boller med 3-kornsblanding. De blev så hårde, at jeg kunne have slået en mand ihjel med dem! Og så smagte de ikke engang godt. Og er der noget, der virkelig kan ærge mig –  Så er det, når jeg har anstrengt med et eller andet i køkkenet, og det så bare smager af pommern til! Så efter den fadæse skulle mine piger overraskes med dejlige bløde boller og varm te efter skole forleden dag. Og det blev en stor succes! De smagte virkelig godt med en skive ost på til en stor kop te!

Squashboller ca 16 stk :

  • 40 g gær
  • 60 g smeltet smør
  • 2,5 dl skummetmælk
  • 1 spsk Maldon seasalt
  • 1 spsk honning
  • 1 squash,revet
  • 1 håndfuld græskarkerner
  • 400 g hvidhvede fuldkornsmel
  • 50-100 g rugmel

Smelt smørret og kom mælken i. (Det gør ikke noget, at vædsken bliver kold, men husk at ælte dejen mindst 10 min tilsidst!). Hæld det over gæren, og rør rundt til gæren er opløst. Tilsæt salt, sukker, squash og græskarkerner. Tilsæt melet lidt af gangen. Melmængden er virkelig bare et godt bud, så prøv dig frem indtil dejen er let og fin. Husk at ælte dejen mindst 10 min! Lad dejen hæve i 1 time. Slå dejen ned og lav 16 boller. Lad dem efterhæve på bagepladen i ca 45 min. Bages på 200 grader varmluftovn i 12-15 min eller til de er fint lysebrune. 

Skriv et svar

