Tærte med hvid chokoladecreme og bærsovs.

 


Nogen opskrifter kan godt tåle en reprise! Første gang jeg skrev om tærten var i 2013. Dengang serverede jeg tærten med en varm bærsovs, men da billederne skulle tages var bærsovsen blevet kold og var stivnet. Derfor ser det ud som gele på billederne. I weekenden får vi middagsgæster, og jeg har planlagt at servere tærten med blodappelsinfileter istedet for bærsovs. Det er en dejlig dessert, og faktisk også en nem dessert til gæster. Så den kan anbefales!

Jeg kan godt lide denne opskrift, fordi den bruger både creme fraiche og appelsinsaft. Det giver en god syrlighed til cremen, hvor hvid chokolade og piskefløde alene godt kan gå hen, og blive lidt for fedt for min smag.

Du kan bruge min sædvanlige mørdejsopskrift 3-2-1 = 300 g mel, 200 g smør, 100 g sukker blandes i en køkkenmaskine og så lige et æg til at samle dejen. Lad dejen hvile en halv times tid i køleskabet. Rul mørdejen så tyndt ud, som du kan. Og bag den i ovnen på 190 grader gerne med et stykke smurt sølvpapir fyldt med bønner eller små bagekugler oveni i 12-15 min. Derefter fjerner du bønnerne/ bagekuglerne meget forsigtigt, og bager bunden færdig til den er knusende sprød og let brun over det hele. Lad tærtebunden køle helt af, inden du fylder cremen i.

Hvid chokoladecreme:

  • 3 dl creme fraiche
  • 1,5 dl fløde
  • saften fra 1/2 appelsin
  • 200 g hvid chokolade
  • 3 blade husblas udblødt i vand

Bland creme fraiche, fløden og appelsinsaften og varm det op over svag varme. Tag gryden af varmen ved 60-70 grader og smelt 200 gram hvid chokolade i flødeblandingen. Rør til sidst tre udblødte blade husblas i. Hæld fyldet i den afkølede tærteform og stil den i køleskabet i 2-4 timer eller indtil den er fast.

Jeg lavede en bærsovs af 250 g solbær og 75 g hindbær. Først kogte jeg solbærrene, og brugte en stavblender til at få en glat sovs. Derefter hældte jeg hindbærene i, vendte dem rundt, og tog gryden af varmen. Men jeg tænker at alle slags bær kan bruges enten friske eller kogt til sauce eller gele.

2 thoughts on “Tærte med hvid chokoladecreme og bærsovs.

Skriv et svar

