Syltetøjskager 

Noget jeg altid finder i køleskabet er marmelade- og syltetøjsrester. Der er altid lige tre skefulde i glasset, som ingen gider at spise. Mit nytårsfortsæt i år er at bruge alle rester i køleskabet, viktualierummet og fryseren. Inden jeg går på indkøb bliver alle hylder og skuffer tjekket, og så laver jeg madplaner for en uge af gangen. Det kræver, at jeg tænker kreativt hele tiden, og det synes jeg er sjovt. De bedste rester er syltetøjsrester! Jeg elsker nemlig at lave syltetøjskager! Så hvis du også altid har glas med små rester af marmelade, (lemon-) curd eller syltetøj stående, så kommer du til at elske denne opskrift. Opskriften er meget nem og hurtig, og ligetil for børn der gerne selv vil bage. 

Syltetøjskager 16 stk:

  • 125 g blødt smør
  • 60 g sukker
  • 1/2 spsk vanillesukker
  • 1/2 tsk bagepulver
  • 240 g hvedemel
  • 1 æg
  • Marmelade-, syltetøjs- eller lemoncurdrester

Bland alle ingredienser sammen i en skål – nemmest i en køkkenmaskine hvis du har en. Men ellers bare saml det hurtigt til en dej. Rul dejen til en pølse og del den i 16 stykker. Rul dejen ud i kugler. Hvis du har små forme som dem på billedet så brug dem, eller læg kuglerne direkte på bagepladen med bagepapir. Brug din tommeltot til at trykke en fin fordybning i kagen. Fyld dine syltetøjsrester i fordybningen. Bages på 180 grader varmluftovn i 12-15 min eller til de er gyldne. 

2 thoughts on “Syltetøjskager 

    • Hej Anne!
      Det må du! Og de er virkelig super nemme! Så der er absolut intet der taler imod, at du afprøver dem. 😉 Tak for din hilsen! Kh Ulrika

      Like

Skriv et svar

