Koldthævede kanelsnegle til påske-brunchen.

Endelig er det påske-ferie! Og måske går du og planlægger den helt store Påske-brunch for familie og venner? Så må du love mig at prøve denne opskrift! Den er super nem og hurtig, fordi dejen skal hæve over natten i køleskabet. Og hvor sejt er det lige, at kunne byde sine gæster på varme nybagte snegle!

For godt en måned siden var jeg på en hurtig lille turne til Bornholm sammen med mit mine kollegaer i Sønderjyllands symfoniorkester. Vi kørte hele vejen fra Sønderborg over Ystad med bus og færge til Rønne. Det var en lang tur, og vi kørte hjemmefra tidligt fra morgenstunden af. For at vi rigtig skulle hygge, så havde alle medbragt mad eller drikke til fælles brunch og sågar eftermiddagskaffe. Det var et helt orgie! Vi kom ikke sultne til Bornholm. Det er i hvert fald sikkert! Jeg havde medbragt denne bradepande med koldthævede snegle med blå birkes remonce. Jeg har ofte tænkt på at lave koldthævede kanelsnegle, men det er bare aldrig blevet til noget. Og nybagt hvedebrød eller snegle smager altså bare bedst nybagt. Men jeg orkede ikke at stå op før hønsene for at bage, inden en lang bustur til Bornholm. Så det var dødsmart lige at kunne hive de færdigformede snegle ud af køleskabet og smide ind i ovnen om morgenen. Og vupti! Ca 30 minutter senere kunne jeg pynte med glasur og pakke dem ned mellem noder, violin og koncertkjole. Sneglene blev vel modtaget i bussen, og det bliver bestemt ikke sidste gang jeg bager sådan nogle.

Du kan lave sneglene med enten blå birkes eller kanelremonce, hvis du hellere have den klassiske snegl. Men giv den blå birkes snegl en chance – Den smager sindsygt godt! Billedet foroven viser sneglene med blå birkes remonce, som jeg bød mine kolleager på.

Snegle med blå birkes remonce 12 stk:

  • 1½ dl kold skummetmælk
  • 15 g gær
  • 2 æg
  • 50 g smeltet smør
  • ½ tsk vanillepulver
  • 1 tsk salt
  • 300-400 g hvedemel (tag lidt af gangen. Dejen skal kun lige slippe skålen og være meget let)
  • Remonce med blå birkes:
  • 100 g marcipan
  • 50 g blå birkes
  • 75 g blødt stuetempereret smør
  • 2 tsk lemoncurd eller 1 tsk reven citronskal
  • eller
  • Remonce med kanel:
  • 75-100 g blødt stuetempereret smør
  • 1 dl sukker
  • 2 tsk kanel
  • eller
  • Æble-marcipan fyld:
  • 1 dl æblemos
  • 100 g marcipan

Rør remoncen sammen først, hvis du laver en remonce med smør. Hvis du laver æble- marcipanfyld så skal du bare smøre æblemosen ud på dejen og rive marcipanen over.

Rør gæren ud i den kolde mælk. Tilsæt æggene og det smeltede smør, vanillepulver og salt. Tilsidst kommer melet i og kun lige så meget at det slipper skålen. Det skal være en let dej. Tag dejen ud på bordet og ælt den glat og fin. Rul en plade ud på ca 20×25 cm med din kagerulle og smør remoncen ud på den. Rul pladen sammen fra den lange led og skær 12 stykker ud. Læg sneglene i en bradepande med bagepapir. Giv plads til at de kan hæve. Dæk bradepanden med plasticfilm og stil hele bradepanden i køleskabet i mindst 8 timer. Næste morgen tager du bradepanden ud og lader den stå på køkkenbordet, imens ovnen bliver varm – 200 grader varmluft. Bages i 12-15 min til de er gyldenbrune. Når de er afkølede, kan du evnt. pynte dem med glasur.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.