Rabarberkage med marengslåg.

Jeg holder meget af syrlig-søde kager, bolsjer eller drikke med enten rabarber- eller citronsmag. Hvert forår når de første rabarber dukker frem af jorden, begynder jeg at tænke i rabarberkage variationer. Denne kage har været planlagt længe. Inspirationen kommer selvfølgelig fra min yndlingskage Lemon Meringue Pie, som er en citrontærte med et massivt låg af lækker blød marengs. En anden af mine favoritter er en god gammeldags sandkage, og når man kombinerer de to ting med rabarber, så må det blive fantastisk, tænkte jeg. Og det blev det! Faktisk kan du godt, hvis du elsker marengs i store mængder ligesom mig, lave dobbelt portion marengs til toppen. Så hvis du planlægger at bage rabarberkage snart, så giv denne her opskrift en chance. Den smager skønt!

Rabarberkage med marengslåg (alm. springform):

300 g rengjort rabarber skåret i småstykker
2 spsk sukker
50 g smeltet smør
1 dl mælk
2 æg
2 dl sukker
2 tsk vanillesukker
3 dl hvedemel
1 1/2 tsk bagepulver
3 past. æggehvider
175 g sukker

Hæld rabarberen op i en skål og vend dem med 2 spsk sukker. Bland det smeltede smør med mælken. Pisk æg og sukker hvidt og skummende. Bland hvedemel, vanillesukker og bagepulver og sigt det skiftevis med smør/mælk ned i æggemassen. Hæld dejen i en springform og strø rabarberstykkerne udover kagen.Bages ved 175 grader alm. ovn i 30 min
Imens kagen bager, laver du marengsmassen. Pisk æggehviderne til de danner toppe i skålen. Tilsæt sukkeret lidt efter lidt.
Tag kagen ud af ovnen og fordel marengsmassen ovenpå i et jævnt lag. Sæt kagen tilbage i ovnen Bag den ca 10 min. mere. Hold øje med kagen! Den må kun lige blive gylden. Og det er meningen, at marengsen stadig skal være blød! Det er lige netop det, der gør den så god!

Andre opskrifter med rabarber fra Den glade kagekone:
Kokos-rabarber lagkage
Rabarber-Ricotta muffins
Rabarber Meringue Pie

24 thoughts on “Rabarberkage med marengslåg.

  1. Savle, savle! Hvor ser det bare lækkert ud! Jeg skal lave rabarbertærte senere i dag, og jeg har også overvejet at komme et marengslåg på – nu er jeg ikke i tvivl længere!

    Bedste hilsner
    Sofie

    Like

    • Hej Hanne,
      Det vil jeg tro. Bagetiden vil nok 10-12 min på 180-200 grader. Prøv efter med en træspyd ( jeg bruger sådan en grillspyd-pind) efter ca 10 min, hvis træspyddet kommer rent ud af kagerne er de færdige. Og så bager du selvfølgelig marengsen tilsidst på samme måde. Den skal jo bare lige blive gylden , men ikke hårdt bagt.
      Skriv endelig tilbage hvordan det lykkes!
      Kh Ulrika

      Like

  2. Hej Hanne.
    Hvor længe kan marengslåget holde sig? Jeg spekulerer på, om rabarbersaften ikke hurtigt vil opløse marengsen.
    Skal bruge kagen i morgen, men bliver nødt til at lave den i dag.
    Hilsen Pia

    Like

    • Hej,
      Rabarberne ødelægger ikke marengslåget, fordi de ligger i sandkagedejen ikke i marengsen. Jeg kan ikke love dig, at marengsen ser pæn ud dagen efter. Du kan evnt. prøve at bage selve kagen i dag, i så fald skal den bage ca 35 min. Lav testen med træspyddet og se om der færdig. Og så kan du lave marengslåget i morgen, lige inden du serverer kagen. Marengsen skal jo ikke bages, men kun lige blive gylden på overfladen. Jeg har ikke prøvet det selv, men vil mene det kan fungere. Skriv gerne og fortæl om det lykkedes!

      Umiddelbart vil jeg foreslå dig at lave kokos-rabarber lagkagen, hvis det er en kage der skal laves dagen i forvejen. Alle lagkager bliver bedre af at stå og trække. Og den smager skønt! Se opskriften her:
      https://lovemusicandcakes.wordpress.com/2013/05/09/kokos-rabarberlagkage/
      Mvh Ulrika

      Like

    • Hej Jesper,
      Det var da dejligt at høre! Jeg har bagt selvsamme kage i dag til min familie. Den blev nydt med en kop kaffe på terrassen i solskin. Sommer 2014 tegner også til at blive fremragende! ☺️ Tak for din hilsen og god sommer!
      Mvh Ulrika

      Like

    • Hej Bel,
      Det lyder mærkeligt. Der findes ikke en ovn der er ens – Alligvel lyder det mærkeligt, at du skulle give kagen dobbelt så lang tid. Har du lagt mærke til at jeg skriver, at marengs’en ikke skal være gennembagt. Altså den skal være flødebolle-agtig med en hård overflade. Kun lige bagt gylden. Jeg vil derudover ikke anbefale, at man bruger frosne rabarber. De kan afgive for meget væde til dejen. Måske har dine friske rabarber gjort det samme, så kagen blev snasket? Prøv igen! Jeg mislykkes også tit! 😃 Men lige netop denne opskrift plejer at lykkes hver gang! Held og lykke! Og tak for din hilsen!
      Kh Ulrika

      Like

  3. Hej igen:) tak for dit hurtige svar! Kagen var super lækker! -selvom jeg bagt den i 1,5 t i alt 🙂 Jeg brugte friske rabarber og min marengs var som en flødbolle. Forstår heller ikke hvorfor skulle den være så længe i ovnen, men det betalte sig. Mine gæster spurgte efter opskriften! Og jeg skal helt sikkert bage den igen….gerne i 1,5 t….:) sommerhilsen Bel

    Like

      • Super 🙂 tak !!! Har kigget på så mange forskellige opskrifter på bedstefars skæg. Kunne se at denne her minder om den som min mormor skrev i sin bog og er den mest kcal-fattige. Så tænkte den prøver jeg 😀 Vil også lave en i en 20 cm springform. Mon ikke det passer med 3/4 af opskriften ?

        Like

  4. Jeg tror ikke, jeg vil ændre på portionen. Den passer udemærket til din form på 20 cm. Kagen vil måske bare blive lidt tykkere. Vær opmærksom på at kagen skal være næsten bagt færdigt, inden du lægger marengsen ovenpå. Måske skal du bage den en smule længere 😃
    Jeg er også ret begejstret for denne “sandkageopskrift”. Det er en grunddej, som jeg ofte bruger. F.eks i de små kager med blåbær og citron https://lovemusicandcakes.wordpress.com/2013/08/28/blabaerkager-med-mandelmel-og-citron/. Den er nemlig ret kaloriefattig, fordi der ikke er så meget smør i dejen.
    Kh Ulrika

    Like

    • Super tak 🙂 glæder mig til at bage den og elsker bare rabarber. Bunden ser også lækker svampet ud og ikke tør selvom den ikke er læsset til med smør og sukker 😀

      Like

  5. Pingback: Madeleins med hindbær til min fødselsdag | Den glade kagekone

  6. Pingback: Æblemuffins med mazarin | Den glade kagekone

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.