Citronkage med blå birkes og marcipan.

Jeg elsker citroner, ved du nok. Og en rigtig påskefarve er gul! Så det er jo oplagt, at benytte chancen og bage en citronkage, ikke sandt? Denne her citronkage er bare rigtig god. Du kan vælge at udelade de blå birkes og i stedet pynte den med citronglasur (flormelis + citronjuice+gul frugtfarve), og så har du en god gammeldags citronmåne. Helt ligesom dem du hentede på tanken i dine teenageår. Jeg plejer at pynte kagen med sigtet flormelis.
Hvis du får gæster i påsken, kan denne kage sagtens bruges til dessert. Server den f.eks. med en kugle vanilleis og drys en lille smule citronskal udover kage og is som pynt.

Citronkage med blå birkes og marcipan/ Citronmåne

  • 250 g smør stuetemperatur
  • 200 g sukker
  • 80 g reven marcipan
  • 3 æg
  • 250 g hvedemel
  • 2 tsk vanillesukker
  • 2 tsk bagepulver
  • 4 spsk blå birkes
  • skal og juice fra 1 citron
  • 2 spsk mælk eller fløde

Rør smør, marcipan og sukker blødt og cremer. Tilsæt æggene en af gangen og rør godt indimellem. Bland hvedemel, vanillesukker, bagepulver og blå birkes sammen. Kom det sammen med citronskal og juice ned i dejen og vend det forsigtigt sammen. Tilsidst tilsætter du mælk eller fløde og vender igen forsigtigt. Bages i ca 35-40 min på 175 grader alm ovn
Jeg plejer at bage kagen i en alm springform. I Stedet for at smøre bunden i springformen plejer jeg, at lægge bagepapir i bunden og klemme kanten fast omkring den. Så er man sikker på at kunne få kagen ud! Kanterne i formen smører jeg med lidt smør.

Bagetips:

  1. Hvis du har glemt at tage smørret ud af køleskabet eller bare lige pludselig får lyst til at bage en kage, hvor der er behov for stuetempereret smør. Så lærte min mor mig, at man kan rive smørret med et groft rivejern, og derefter lade det stå en kort stund. Af en eller anden grund virker det.
  2. Hvis du kun har kolde æg, kan det også være et problem. Det plejer jeg at løse på denne måde: Put æggene i en skål over et vandbad og pisk dem sammen. Så er de hurtig lunke og ødelægger ikke smør/sukkermassen, når de skal piskes sammen
  3. Du kan teste om kagen er færdig, ved at stikke en træpind ind i midten af kagen. Hvis der ikke er kagedej på pinden, når du trækker op af kagen. Så er kagen færdig

Andre opskrifter med citron:

Dette blogindlæg deltager i “Månadens sötsak” september 2013 på bloggen “Söta Saker”. Et rigtigt sjovt initiativ! Tjek bloggen her

7 thoughts on “Citronkage med blå birkes og marcipan.

    • Hej Mette,
      Tak! Jeg har lige købt nogle små aflange papforme i Netto og tænkte, at det ville være fint at bage små sandkager ala citronkage i dem.
      Jeg er forresten i gang med at koge blåbærkompot. Inspireret af dig vil jeg lave bullar med blåbærremonce senere i dag.
      Mvh Ulrika

      Like

  1. Pingback: Syrliga saker | Söta saker

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.