Svenske småkager – Karamel småkager og Finsk brød.

Herop under jul kan man hurtig få for meget kanel og nelliker og lignende julekrydderier. Derfor bestemte jeg mig for at bage nogle helt almindelige småkager, som min mor plejede at bage året rundt da jeg var barn nemlig karamel småkager og Finsk brød (på svensk: Kolakakor och Finska pinnar).

Karamel småkagen har været særlig populær hos familie og venner. Det var sjovt nok også min yndlings-småkagekage, da jeg var barn. Jeg kan slet ikke forstå, at jeg ikke har bagt dem noget før, fordi de er så umådelig nemme at lave. Bare rør det hele sammen og rul dejen ud til 4 pølser, som du ruller ud til den er ca 5-8 cm bred og 1 cm tyk. Ind i ovnen med den og når den er bagt, skærer man den i diagonale stykker á 3 cm.

Karamel småkager (Kolakakor) ca 40 stk :

  • 200 g smør (stuetempereret)
  • 1½ dl sukker
  • 2 spsk mørk sirup
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 spsk vanillesukker
  • 6 dl hvedemel

Bagetid: 200 grader i 8-12 min alt efter tykkelse og hvordan din ovn varmer. Hold øje med dem! De skal skæres straks de er ude af ovnen og køles af på en rist.

 

Finsk brød er en anden af mine svenske favorit småkager. Dem havde min mor altid i kagedåsen, synes jeg. Og denne opskrift er meget bedre end de danske af slagsen, fordi der er også mandelmel i. Det giver bare en helt anden lækker smag og konsistens, end hvis de bare var bagt af hvedemel alene. For at få et vellykket resultat er det bedste at have en kagesprøjte, som kan trykke fine lange ensartede pølser af dej ud. Men de kan også rulles med tålmodighed med de bare hænder, og derefter skæres i 4-5 cm lange snitter. De skal smøres med en æggehvide – Et trick er at tage hver enkelt snitte og dyppe dem i æggehviden. Bagefter vender du dem i de hakkede mandler og perlesukker. Det tager så lang tid at stryge dem med æggehvide. Og der går så meget pynt til spilde, når man skal drysse det over småkagerne!

Finsk brød (Finska pinnar) ca 50stk :

  • 50 g mandel mel
  • 4½-5 dl mel
  • 1 dl sukker
  • 200 g smør
  • Pensling og pynt:
  • ½-1 æggehvide
  • perlesukker og mandler

Bagetid: Midt i ovnen på 175 grader i ca 12 min. Igen hold øje med dem! Ikke en ovn er ens!

10 thoughts on “Svenske småkager – Karamel småkager og Finsk brød.

  1. Pingback: Det svinder allerede i kagedåserne! | Den glade kagekone

  2. Pingback: Karamelkager | The life of PeacefulAngel

  3. Pingback: Luciafest med familie og venner. | Den glade kagekone

  4. jeg prøvede at lave de svenske finskbrød med mandelmel, meget dejlige! Brugte Skærtoftmølles gode hvedmel så de blev en anelse mørkere end med normal hvedemel og hakkede usaltede cashew-nødder + rørsukker på toppen. Tak!

    Like

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.